الصفحات

‘Ik heb echt schrik gehad'

احدث اجدد واروع واجمل واشيك ‘Ik heb echt schrik gehad'

MELBOURNE - Xavier Malisse, Yanina Wickmayer en Justine Henin zitten in de tweede ronde van de Australian Open. Drie op drie voor de Belgen, maar Henin heeft het kwaad gehad. En het is afwachten hoe de elleboog reageert.
'Ik heb echt schrik gehad'

'Ik heb echt schrik gehad'

Sania Mirza was natuurlijk geen cadeau. De Indische komt uit de kwalificaties, maar ze is niet echt een kwalificatiespeelster. Ze stond ooit nummer 27 van de wereld. Dat en haar huwelijk met een Pakistaanse cricketspeler lieten haar uitgroeien tot een icoon in haar moederland. Maar ze was bijna twee jaar op de sukkel met de pols. Nu is ze op de terugweg. 'Ze speelde snel en maakte haast geen fouten', aldus Henin. 'Ze liet me serieus crossen.'

En zelf was Henin nerveus. Bloednerveus. Ondanks haar zeven Grand Slams. 'Ik heb in Perth gespeeld, maar dat was natuurlijk om te lachen. Dit was mijn eerste echte match na zes maanden inactiviteit. Mijn laatste match was in een Grand Slam, mijn eerste ook. En ik wist dat Mirza een kwaaie klant was. Vandaar mijn nervositeit.'


Henin werd het eerst gebroken in de eerste set, kwam nog tot 3-3 gelijk, maar gaf toch de eerste set uit handen. Uit haar lichaamstaal sprak weinig optimisme. Pas bij 2-2 in de tweede set kantelde de match. In de derde set wist ze zich zegezeker.


'Ik heb echt schrik gehad', aldus Justine. 'Toen ik bij 5-4 de eerste set weggaf, zag ik het zwart in. Bij 2-2 in de tweede set leidde ze 40-15, maar kon ik ze alsnog breken. Dat was het kantelmoment. En bij 4-3 – Mirza had ballen voor 4-4 – wist ik de buit binnen. Ik heb vandaag niet mijn beste tennis gespeeld. Ik heb veel verkeerd gedaan. Maar ik ben zeer blij over mijn attitude. Ik heb gevochten. Dit soort matchen heb ik nodig om in het tornooi te groeien.'


Die kwaliteit heeft Henin inderdaad. Ze kan in een tornooi groeien. En het is met de rug tegen de muur dat ze haar beste tennis speelt. Vooropgesteld dat die elleboog het uithoudt. 'Ik zou er eigenlijk liever niet meer over spreken', aldus Henin. 'Tijdens de match heb ik er niet meer aan gedacht. Ook al beperkt het mij bij bepaalde bewegingen. Maar het is net de bedoeling dat ik 'm uit mijn hoofd zet en mij op mijn tennis concentreer.'


Hij zat in elk geval in het hoofd van haar coach. 'Het is bang afwachten tot morgen om te zien hoe die elleboog reageert', aldus Carlos Rodriguez. Ter persconferentie lag hij alvast alweer op een bedje van ijs. Henin-on-the-rocks, het is een vertrouwd beeld geworden.


In de tweede ronde wacht de Britse Elena Baltacha. 'Ik ken zeniet, ik heb ze zelfs nog nooit zien spelen', geeft Henin toe. 'Maar misschien is dat niet slechter: ik moet toch vooral op mijn spel focussen.'


Baltacha, van Oekraïense afkomst, was ooit de toekomst van Groot-Brittannië. Maar op haar 27ste, en nummer 55 van de wereld, lijkt haar toekomst verleden tijd te zijn. Ze kreeg ruim haar deel van de ellende. Toen ze moest doorbreken, werd ze gediagnosticeerd met een leverziekte die haar immuunsysteem aantastte. Het duurde lang voor een adequate behandeling werd gevonden. Toen dat probleem was opgelost, begon Baltacha te sukkelen met de rug en nog wat kwaaltjes. En ook gisteren beëindigde ze de match met een ingebonden kuit. 'Ik heb een dag vrij, het komt wel goed tegen woensdag', dacht Baltacha.


Het moet Henin bekend in de oren klinken. Ook haar leven hangt aaneen van de trauma's. 'Toen ik mijn mama verloor, heeft de sport weer zin gegeven aan mijn leven', aldus Henin. 'Het is een harde wereld, maar het geeft je tenminste weer een doel.' Haar eerstvolgende doel is Elena Baltacha. Op voorwaarde dat die elleboog de nacht goed doorkomt.

...

المشاركات الشائعة